Tabukat törő, végletekig szenvedélyes nő és kutató volt Margaret Mead. Az amerikai kulturális antropológus viharos (magán)élete inspirálta Lily Kinget, akinek regénye, az Eufória bestseller lett az Egyesült Államokban.
http://nol.hu/kultura/lebeges-a-csucsok-csucsan-1556431
Véletlenül bukkant rá egy portlandi antikváriumban, s egy pillanatig sem gondolta, hogy Margaret Mead életrajza később gyökeresen megváltoztatja az életét. – Amikor nem kis csúszással elkezdtem olvasni az életrajzot, teljesen megbabonázott Mead személyisége. Egy rendkívüli nő története bontakozott ki előttem.
Aki tabukat tört, aki tematizálta, felvállalta a szexualitást az 1930-as évek prűd Amerikájában,
s aki az elzárkózás felé hajló amerikaiak előtt megpróbált ablakot nyitni a világra. S akinek a magánélete is viharos volt. Három házasság, sok szerető, férfiak és nők vegyesen – mesélte a lapunknak adott interjúban Lily King, aki magyarul is megjelent Eufória című, Amerikában tavaly a bestsellerlistákon jegyzett regényének főhősét, Nellt a híres kulturális antropológusról (1901–1978) mintázta.
Az Eufória egy való szerelmi háromszög alapján született. Mead 1932-ben második, valamint későbbi harmadik férjével töltött közel fél évet Pápua Új-Guineán, hogy tanulmányozza az ott élő primitív törzsek életét. King ezt a terepmunkát vette alapul, de jócskán átgyúrta az egykori szereplők karakterét és történetét. – Alapvetően ez szerelmi regény, de ott van benne a más kultúrák, népek iránti kíváncsiság, azok tisztelete is.
S miközben Nell és az őt körülvevő két férfi között bonyolult érzelmi viszonyok alakulnak ki, mindhárman elkötelezett kutatók maradnak. Olyanok, akik különböző módszerekkel, de
felfedezni akarnak, méghozzá elképesztő szenvedéllyel.
A tudománnyal is szerelemben vannak – mondta a családjával a Maine állambeli kisvárosban, Yarmouthban élő szerző.
Az 1963-ban Massachusettsben született King mindig is irodalommal akart foglalkozni. Hatéves korában azzal lepte meg édesanyját, hogy ő bizony író lesz. Egyetemi évei alatt angolt és kreatív írást tanult. Első regénye, a The Pleasing Hour viszonylag későn, 1999-ben jelent meg. Az áttörést a 2010-ben publikált Father of Rain hozta. Ennek középpontjában egy komplikált apa-lány kapcsolat áll, s ehhez saját tapasztalatait is felhasználta. Szülei elváltak, majd újraházasodtak, zaklatott ifjúsága volt.
– Az írás segített abban, hogy visszanyerjem a kontrollt önmagam felett – tette hozzá. Az Eufóriához nem utazott el Pápua Új-Guineára, de rengeteget olvasott a szigetről, az ott élő törzsekről és persze Meadről. – A fantázia sokat segített – válaszolta arra a kérdésre, hogyan sikerült hitelesnek tűnő környezetet teremtenie. Nell figuráját igyekezett Mead nyomán megformálni, aki egyébként annyira szenvedélyes és munkamániás volt, hogy
az első férjét faképnél hagyta a nászéjszakájukon és inkább a kutatásain dolgozott.
Igaz, később alaposan bepótolta a „mulasztást”. A történetet azonban Nell szerelme, az angol Andrew Bankson meséli el.
– Úgy éreztem, hogy a szerelmi háromszög Bankson története, sokkal intimebbnek gondoltam, ha egy férfi szemével nézek mindent – mondta King, állítva: nem női olvasóközönségnek szóló regényt írt. A legmeglepőbb kérdéseket a felolvasásokon férfiaktól kapja. Egy úr azt tudakolta tőle, miért várt Nell két hónapot arra, hogy ágyba bújjon Andrew-val.
King szerint regénye a birtoklásról is szól. A nyugati civilizáció és vállalatok még nem kezdték el meghódítani, értsd kifosztani a világ e részeit. Az antropológusok érezték, hogy mi fog bekövetkezni és megpróbálták a legapróbb részletekig dokumentálni ezeket a társadalmakat. Úgy gondolja, Nellék számára volt egy pillanat, amikor úgy érezték, mindent értenek és elérnek. Lebegtek. Fent, a csúcsok csúcsán.
Add Comment